Voor eerdere diensten klik hier:
Ambtsdrager: Jan-Pieter van WaasbergenDie trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet loslaat het werk van Zijn handen.
Gebed van toenadering
Laten wij bidden.
Goede God, wij vertrouwen
op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die daar toe niet in
staat zijn.
Lieve God,
Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om
vergeving,
als wij U bidden
om alles van ons weg
te nemen wat ons aan zorgen en vragen,
aan verdriet en onrust, aankleeft,
opdat wij U in alle vrijheid
als Uw kinderen kunnen aanbidden.
Heer, vergeef ons
al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede leven.
Amen.
Zo lief had God
deze wereld,
dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven
heeft,
opdat ieder die in Hem
gelooft aan het verderf
ontkomt,
en eeuwig leven hebben mag!
Introïtus: Begint met de
Antifoon
voor de zondag. Voorzang:
Antifoon
(muziek Roel Smit)
Gemeente: Psalm +
antifoon
Verblijd het hart van Uw dienaar,
naar U verlang ik, Heer.
Wijs mij Uw weg, Heer,
laat mij wandelen op het pad van Uw waarheid,
vervul mijn hart met ontzag voor Uw Naam. Ps.
86:4, 11
Allen: Antifoon
Dienst van het Woord
(groet)
Zondagsgebed
Heer God, wij bidden U:
behoed Uw
kerk,
en wend door Uw hulp àf
wat ons schaadt,
en leid ons steeds meer tot wat heilzaam is,
door Jezus Christus, onze Heer,
die met U en Uw Geest leeft
en regeert, nu en tot
in eeuwigheid.
Amen.
Lezing uit het Oude Testament: Deuteronomium
4: 1-2, 9-20
Hiervoor: De
eerste drie hoofdstukken bevatten een terugblik van Mozes, op het moment dat het
volk op het punt staat het beloofde land in te trekken.
Het is een Bijbelse Geschiedenis van het volk, die pas in de Babylonische
ballingschap zo is opgeschreven.
Mozes gaat verder met aanmoedigingen voor het volk om zich aan Gods
voorschriften te houden. We lezen:
4:1 Nu dan, Israël,
hoor naar de statuten en de rechtsregels
die ik aan jullie leer om (ze) uit te voeren, om zodoende (gezond) te leven,
en het land binnen te gaan en in bezit te nemen, dat de Aanwezige,
de God van jullie voorvaderen, bezig is jullie te geven…
2. Jullie zullen niets toevoegen aan hetgeen ik jullie opdraag, en
jullie zullen daar niets aan af doen,
om (zo) de geboden van de Aanwezige,
jullie God, die ik jullie opdraag, in ere
te houden.
9. Alleen: houd
jezelf in ere én houd je ziel zeer
in ere, zodat je de dingen die je ogen hebben gezien niet zult vergeten,
en zodat ze alle dagen van je leven niet verdwijnen uit je hart,
en zodat je ze aan je kinderen en kleinkinderen
zult doen weten.
10. (Zoals:) de dag waarop jullie bij de Horeb stonden voor de Aanwezige,
jullie God, toen de Aanwezige tegen mij
zei: “Haal het volk
voor Mij bij elkaar,
dan zal Ik hen Mijn
woorden doen horen,
zodat ze Mij leren respecteren,
alle dagen dat ze leven op de aarde, en
het het hun kinderen zullen leren”.
11. en (hoe) jullie dichterbij kwamen en bleven staan aan de voet
van de berg, en (hoe) de berg
een en al vuur was, dat reikte tot
in het hart van de duistere hemel, dikke, donkere
wolken…
12. Wel, de Aanwezige, jullie God, spràk vanuit
het midden van het vuur, terwijl jullie luisterden
naar het geluid van de woorden, maar een figuur
zagen jullie niet, (er was alleen) maar een geluid.
13. Hij maakte
jullie Zijn Verbond bekend, dat Hij
jullie gebood uit te voeren: de Tien
Woorden, en Hij grifte ze in twee stenen
platen.
14. Mij gebood de
Aanwezige op dat moment jullie de statuten
en de rechtsregels te leren doen op
het land daar, dat jullie binnentrekken om het in bezit te krijgen.
15. Letten jullie
heel goed op jullie ziel, want jullie hebben
geen enkele figuur gezien op de dag
dat de Aanwezige, jullie
God, aan het spreken was op de Horeb,
midden in het vuur!
16. (Let op) dat jullie het niet (voor jezelf) bederven,
en je een gesneden figuur maken, wàt
voor een (afgods)beeld dan ook, hetzij mannelijk of vrouwelijk…
17. een beeld van enig dier op aarde, een beeld van enig gevleugeld gevogelte
dat langs de hemel vliegt…
18. een beeld van wàt dan ook dat over de grond kruipt,
een beeld van wàt voor vis ook in de wateren onder de
aarde… (= lager dan de aarde)…
19. (Let op) dat jullie je ogen niet opslaan naar de hemel, en kijken
naar de zon en de maan en de sterren, heel het hemelleger, en je gedrongen
voelt om je voor hen in aanbidding neer
te buigen, en hen te dienen, die de Aanwezige,
jullie God, (aan de hemel) heeft uitgestrooid voor
alle volkeren onder de hemel.
20. Maar jullie heeft de Aanwezige
(apart) genomen, en Hij heeft jullie uit de smeltoven
van Egypte uitgeleid, om voor Hem
een volk te zijn dat Zijn
eigendom is, zoals tot op de dag van vandaag.
Woord
van de Heer.
Wij danken God.
Gradualepsalm: psalm 88:1
Epistellezing:
Galaten 5: 25 – 6: 10
Het gaat in het voorafgaande om vrijheid, niet de vrijheid
om maar te doen en te laten wat je wilt, wat Paulus de lichamelijke kant noemt,
maar om de
vrijheid om elkaar ten dienste
te staan, van binnen uit.
We lezen Galaten 5:25 en verder:
25. Als wij leven in
de Geest, (Gods Geest) laten wij dan ook leven volgens
de Geest.
26. Laten we niet uit
zijn op onbetekenende roem, waarbij we elkaar maar irriteren
en elkaar benijden.
6:1 Broeders en zusters, ook
als de één of ander ten prooi
valt aan één of andere mísser, brengen jullie,
kinderen van de Geest, zo iemand dan weer op het juiste pad in een sfeer van vriendelijke
bescheidenheid, en zie er daarbij
goed op toe, dat je zèlf
niet in de verleiding komt.
2. Draagt elkanders lasten en zo zul je de wet van Christus ten volle vervullen.
3. Want als iemand, die dat niet
doet, meent dat hij iets voorstelt,
houdt hij (of zij) zichzelf voor de gek.
4. Laat ieder
het eigen werk maar beoordelen,
en dan zal hij of zij alleen tegen
zichzelf iets op
te scheppen hebben, en niet
tegen een ander.
5. Want iedereen zal zijn eigen
narigheid opnemen.
6. Wie het woord (Gods) onderwezen
krijgt, moet in alle goede dingen delen
met degene
die hem of haar onderwijst.
7. Dwaal niet af: God
laat Zich niet belachelijk maken.
Want wat iemand ooit zaait, dat zal
hzij ook oogsten.
8. Immers: wie iets lichamelijks
zaait, voor het eigen lichaam, zal van het lichaam iets vergankelijks
oogsten,
maar wie
iets geestelijks zaait, zal voor zijn of haar geest
eeuwig leven oogsten vàn de Geest.
9. Laten wij, als we het goede
doen, niet laf worden, want op de geëigende tijd zullen we oogsten,
en niet buitengesloten
zijn.
10. Nu dan, aangezien we er de gelegenheid
voor hebben: laten we voor iedereen
het goede doen, maar het allermeest voor de huisgenoten
in het geloof.
Woord van de
Heer.
A: Wij danken God.
Lied: Als een ademtocht, kwetsbaar..
HALLELUJA! Het Heilig
Evangelie staat
geschreven bij: Marcus 8: 27 – 38
Marcus 8: 27 – 38
De laatste tijd is de
Heer ten Noorden van Galilea bezig geweest, Tyrus, Sidon, (ten N. v. Sarphat) Zuid
Libanon, en dan via de Decapolis naar het meer van Galilea, u Hij geneest een
dove, er is de 2e wonderbare spijziging, maar de discipelen begrijpen
het wonder niet, dan komen ze in Bethsaïda, aan de noordpunt van het meer van
Galilea.
We lezen verder:
27 Jezus
vertrok met Zijn leerlingen naar de
dorpen in de buurt van Caesarea Filippi. (Weer
naar het Noorden dus!) Onderweg vroeg Hij aan Zijn
leerlingen: “Wie zeggen de mensen dat Ik
ben?”
28 Ze antwoordden: ‘Johannes de Doper, en
anderen zeggen Elia, en weer anderen zeggen
dat U een van de profeten bent.’
29 Toen vroeg Hij hun:
“En wie ben Ik volgens jullie?”
Petrus antwoordde: ‘U bent de Messias.’
–
30 Hij verbood hun op strenge toon om met iemand
hierover te spreken.
31 Hij begon hun
te leren dat de Mensenzoon veel zou
moeten lijden, en door de oudsten van het volk,
de Hogepriesters en de Schriftgeleerden, verworpen
zou worden, en dat Hij gedood
zou worden, maar drie dagen later zou opstaan;
32 Hij sprak hierover in alle openheid.
Toen nam Petrus hem apart en begon Hem streng terecht
te wijzen.
33 Maar Hij
draaide Zich om, keek Zijn
leerlingen aan en wees Petrus streng terecht met de woorden:
“Ga terug, àchter Mij, Satan! Je denkt niet
aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen
willen.”
34 Hij riep de menigte
samen met de leerlingen bij Zich
en zei: “Wie Mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis
op zich nemen en zo achter Mij aan komen.
35 Want ieder die zijn leven wil behouden,
zal het verliezen, maar wie zijn leven
verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het behouden.
36 Wat heeft een mens eraan als hij de
hele wereld wint, maar er het leven
bij inschiet?
37 Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven?
38 Wie zich tegenover de trouweloze
en zondige mensen van deze tijd schaamt
voor Mij en Mijn
woorden, zal merken dat de Mensenzoon Zich
ook voor hem (of haar) schaamt, wanneer Hij komt in het gezelschap van de heilige engelen
en bekleed met de stralende luister van Zijn
Vader.”
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te
zeggen/zingen:
In antwoord op Gods woord belijden wij ons geloof door
samen te zeggen:
Ik geloof in God,
die
wilde dat de wereld goed was,
die
mensen en dieren maakte,
planten
en bomen,
vogels
en vissen,
en er van hield.
Ik geloof in God,
die
als een vader zorgen wil,
die
als een moeder ons omringt.
Ik geloof in Jezus -
in wie
Gods Liefde mens werd,
om ons lot te delen
ons leven, onze dood,
die
dwars door alles heen
vast
hield aan Zijn Vader -
en angst en dood overwon -
stervend aan het kruis.
Hij ging door de hel,
maar stond óp tot nieuw leven:
de
derde dag.
Ik geloof in de Geest
die Jezus ons zond,
om ons
dichter dan ooit
bij God te doen zijn.
Zij
bidt en zingt en dankt in ons;
geeft
ons nieuw leven,
in eeuwigheid.
Daarom durven wij geloven
in goedheid, gerechtigheid, trouw....
... in Liefde en toekomst
zelfs voorbij de dood....
... in een kerk, waar mensen zijn
als
één lichaam, dat bestuurd wordt
door Jezus, ons
Hoofd....
... in een doop, die mensen nieuw maakt...
... in vergeving, in genade en hoop -
voor gewone mensen zoals wij.
Amen.
Allen gaan zitten.
Preek
Genade zij u en vrede van God
onze Vader en van Jezus Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve gemeente, hier en via de life-stream met ons
verbonden…
Het kan vreemd lopen in het leven!
Petrus
steekt, als het beste jongentje in de klas, zijn vInger op, en geeft
– denkt hij – het juiste antwoord.
Hij weet het zó goed!
Jezus is de Messias!
Natuurlijk!
Maar de reactie van Jezus is helemaal onverwacht, voor hem,
en denk ik ook wel voor ons.
‘Satan’ noemt Hij Petrus. ‘Verleider.’
Alsof Petrus
Hem niet net een groot compliment
heeft gegeven, maar het juist helemaal verkeerd heeft gedaan. Of bedoeld.
Jezus prikt door het
enthousiasme van Petrus heen, en ziet wat er achter zit:
een verholen stukje eigenbelang.
Want de mensen verwachten in de Messias een leider
die het volk
zal uitleiden uit de bezetting, zoals Mozes het volk heeft uitgeleid uit Egypte.
Ze verwachten een man van God.
Een leider
met e-i!
(En daar horen zij dan bij!)
En Petrus
zeker!
Maar Jezus
ziet zich in opdracht van God
als een lijder.
Met een lange ij.
De juichende menigte van de intocht stráks zal snel daarna roepen om Zijn
kruisdood.
Wie Hem volgen wil,
zegt de Heer,
moet bereid zijn Hem
ook daarin te volgen! Dat is me nogal wat!
Jezus is er duidelijk
in, en Hij geeft de
leerlingen, maar ook de menigte, en ook ons, de keuze.
“Want ieder die zijn leven
wil behouden, zal het verliezen,
maar wie zijn leven verliest omwille
van Mij en het Evangelie,
zal het behouden.”
Nuchter zegt Hij:
“Wat heeft een mens eraan als Hij
de hele wereld wint, maar er het leven
bij inschiet?”
En dan heeft Jezus
het niet over ons eindige leven hier en nu> Maar over oneindig veel meer.
Hij spreekt over het leven
zoals het bedoeld is,
het leven in Gods nabijheid,
het leven dat volledig
is ontwikkeld en opgebloeid
in alle mogelijkheden die de Schepper
ooit voor ogen stonden.
Leven met een Hoofdletter.
Leven met een hoofdletter, dat Jezus heeft opgegeven om in Bethlehem geboren
te worden. Met alle lasten en lusten van het gewone mensenleven.
Inclusief de dood.
Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven?
Voor dát Leven…
Een wezenlijke vraag.
Jezus weet er alles van, en al ziet Hij
er niet naar uit, Hij
ziet het wel onder ogen.
Christus volgen, Christen zijn, is niet alleen maar ‘Glorie
Halleluja’, maar is ook bereid zijn je eigen kruis
te dragen, het te accepteren, en het betekent je naaste daar een
handje mee te helpen, zoals Paulus de gemeente schrijft.
In alle eenvoud en liefde. Zónder ophef en gedoe.
We moeten altijd alert zijn
op de keuzes die we
maken. Die kunnen vérstrekkende gevolgen hebben.
Voor onszelf en voor anderen.
Immers: ‘wie iets lichamelijks zaait, iets doet voor voor het eigen lichaam, zal van het lichaam iets vergankelijks
oogsten, maar
wie iets geestelijks zaait, zal voor zijn of haar geest
eeuwig leven oogsten vàn de Geest’.
Daar gaat het om.
Laten we nog even terugkijken naar
de eerst lezing.
De woorden waar Mozes mee begint: ‘Nu
dan, Israël, hoor naar de statuten
en de rechtsregels die ik aan jullie leer,’
wijzen vooruit naar het bekende Sjema
Jisrael in hoofdstuk 6. Het Joodse Credo.
Het Sjema Jisrael is het belangrijkste gedeelte in het ochtend- en
avondgebed van het Jodendom. De kernzin van het Sjema in het Hebreeuws is:
שמע
ישראל יהוה
אלהינו יהוה
אחד
Sjema Israeel,
Adonai Elohenoe, Adonai echad.
Hoor, Israël!
de Heer, onze God, is een enig
Heer!
Hij is de enige echte, Hij
is uniek. Hij ís (het).
Met Hem hebben we rekening
te houden in alles wat we doen
en laten.
Niet uit slaafse gehoorzaamheid, niet in de vorm van ‘do ut des’,
ik geef en dan geeft
u er iets voor terug, een vorm van omkopen
dus, maar uit liefde, zoals Hij
ons éérst heeft liefgehad.
Ons allen heeft
de Aanwezige lief gekregen, en ook ons heeft Hij
in Jezus uit de rest apart
gehouden, om voor Hem een volk te zijn dat Zijn
eigendom is.
Een heilig
volk, een priesterlijk volk, een volk dat zich met vreugde houdt aan de
Leefregels. In liefde.
Dàn spreekt het vanzelf
dat we met de anderen, die hetzelfde willen geloven, in genegenheid omgaan. Dat we vriendelijk
zijn, en meer op de ander gericht zijn dan op onszelf.
Dat gaat niet altijd vanzelf.
Daar moeten we aan werken.
Jezus heeft het voorgeleefd,
Hij heeft het voorgedaan,
en Hij heeft ons de
middelen gegeven om Hem
daarin na te volgen.
De gebeden, de psalmen, de Heilige Schrift.
Om dagelijks te gebruiken.
Dat kan ik aanraden, het hélpt!
Want wie iets geestelijks zaait, zal voor zijn of haar geest eeuwig leven oogsten vàn de Geest’.
De woorden schenkt
Hij ons, mét de Geest die
ons altijd zal bijstaan.
Laten we ons dan overgeven aan die Liefde, dat
die ons mag kneden en vormen, in al onze breekbaarheid. Kom, Heer
Jezus.
Kom, en vorm ons naar Uw
Geest.
Amen
Muziek: J.S. Bach (1685,1750), Variatie 13 uit de Goldbergvariaties, BWV 988
Dienst van gaven en gebeden
Wij mogen nu geld bijeenbrengen
voor anderen, opdat het wereldwijd een zegen
mag zijn voor mensen,
en zodat het is tot eer van Gods Naam,
Laat het dan ook een offer zijn, dat onze dankbaarheid
en liefde voor God
en mensen uitdrukt, omwille van Jezus Christus, onze Heer. Amen.
Na het gebed over de gaven zingen wij: lied 241: 1-3
Afkondigingen
Collecte
1.
Voor het werk in de eigen gemeente
2.
Voor het werk van de LutherseWerelfFederatie in Oekraïne
Muziek tijdens de collecten: J.S. Bach (1685,1750), Variatie 22 uit de
Goldbergvariaties, BWV 988
Gebed over de gaven
Heer God,
wat wij hebben verdiend, wat wij
hebben gekregen, het is alles uit Uw
genade.
Daarom kunt U er over beschikken,
zoals U kunt beschikken over onze tijd, liefde
en aandacht.
Wij geven die met liefde aan U
en anderen.
Wijs ons in dit alles de juiste weg.
Om Jezus’
wil. Amen.
Lied
241: 1-3
Voorbeden
Laten wij samen danken en bidden:
Lieve God,
wij willen U aanbidden en danken
om alle goede dingen
die U ons telkens weer geeft
naar lichaam en geest, en vooral voor de blijde
boodschap die we mochten horen.
Geef dat die krachtig in ons werkt, en ons een diep begrip geeft
van Jezus Christus,
die door Zijn dood
onze gerechtigheid, door Zijn
opstanding ons leven en door Zijn
Evangelie onze wijsheid
geworden is.
Bron van
barmhartigheid, wij bidden U
dat U Uw kerk met
allen die haar dienen wilt bezielen door Uw
Geest, opdat Uw heilig Woord er naar waarheid
wordt gebracht. Dat daardoor geloof en werkzame liefde
versterkt mag worden in ons allen. Zegen allen die geroepen
zijn om op hun eigen plek in kerk en samenleving te dienen,
en met name
hen die worden opgeleid tot het ambt dat
de verzoening preekt.
Ook bidden wij U voor de
zending, en de dienst aan de naaste.
Ook zoals gebeurt door de Lutherse WereldFederatie wereldwijd, en speciaal in
Oekraïne.
Voor Israël, Uw volk, en
zijn omgeving bidden wij, ondanks alles en juist nú, om Uw beloften aan Abraham, Izaäk
en Jacob, aan Sara, Rebekka, Rachel en Lea...
Dat zij tóch tot zegen zijn....
Wij bidden U voor koning en
vaderland, voor allen die macht en verantwoordelijkheid hebben, dat zij die
mogen uitoefenen in Uw
kracht en wijsheid, opdat gerechtigheid
en vrede overal ter wereld moge groeien.
Zegen de opvoeders van de jeugd met liefde,
vertrouwen, en gevoel voor humor.
Geef mensen eerlijk werk, en maak ons dankbaar voor het voedsel dat we dagelijks
van U krijgen.
Denk in Uw goedheid aan
alle mensen in nood, het zijn er zoveel meer dan wij weten.
Maar we weten wél van Gaza en Soudan, van Oekraïne en van de vluchtelingen van
over heel de wereld. We weten van kwetsbare vrouwen en kinderen, van mensen die
nergens welkom zijn. Help ons te helpen waar dat kan.
Vorm ons en kneed ons om van ons de mensen te maken die U in ons wilt zien.
Geef de zieken de
gratie zich aan U toe te vertrouwen en troost hen die in rouw
gedompeld zijn. Wij bidden met name voor de zieken in onze gemeente, en voor de
mensen in onze familie en vriendenkring…
We bidden voor Taco, en we zijn dankbaar dat Gerrit en Hetty hier weer zijn,
help hen allen verder in hun genezing. We zijn met Han-Pieter ook dankbaar dat
zijn moeder Anne Jet hier ook kan zijn, dat het haar goed mag gaan (in het
Bartholomeetje)…
Stil gebed
Weer in Uw genade alles
van ons af dat leven en geloof bedreigt.
Blijf dan bij ons, in alle voor-
en tegenspoed, opdat wij in vreugde voor U
leven, in Uw genade
sterven en Uw Rijk binnengaan
door Jezus Christus, Uw Zoon, met U en de Heilige Geest, waarachtig God, hooggeloofd in eeuwigheid.
Met Hem willen wij U danken en bidden met de woorden:
A:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd
Uw Rijk kome
Uw Wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals wij vergeven onze schuldenaren
en leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van het kwade!
Slotlied: Lied 423
‘Vaya con Dios’ is Spaans, en betekent: Ga met
God, en het Franse: ‘à Dieu’ wil ongeveer zeggen: Wees Gode bevolen!
Heenzending
Zegen:
Een 15de eeuwse
Keltische zegen
God moge zijn in ons hoofd en in ons begrijpen;
God moge zijn in onze ogen en in ons kijken;
God moge zijn in onze mond
en in ons spreken;
God moge zijn in ons hart
en in ons denken;
God moge zijn in ons komen
en ons vertrekken.
† Zo zegene u God de Vader,
God de Zoon, in God,
de Heilige Geest.
Amen.